Har du brug for at tiltrække nye kunder?

En blog på dit site eller shop kan lade dig gro den trafik, som i sidste ende giver dig nye kunder. I denne artikel forklarer jeg, hvordan du starter din blog og bygger den optimalt for at få kunder.

Hvad er en blog og dens formål?

En blog er en digital platform, hvor en person, en virksomhed eller organisation kan dele deres tanker, ideer, services, erfaringer og viden med et publikum på internettet.

En blog kan derfor indeholde alt fra personlige indlæg og historier til informative artikler og nyheder om et bestemt emne. For en virksomhed vil blogindlæg typisk indeholde tips til den solgte service eller produkt. De kan også være kundehistorier med fælles branding for at præsentere læseren for virksomhedens service og evne til kundepleje.

Blogs kan bestå af ren tekst, men billeder, lyd og videoer gør artiklerne mere interessante for læseren og understreger budskabet.

I denne artikel fokuserer jeg på, hvordan du kan bruge en blog til at tiltrække kunder til dit site eller shop. Når du fletter fokus på læserens behov ind, opnår du nemt en effektiv en blog.

8 typer af blogs for private og professionelle

Hvilken blogging stil passer til dig og dit behov?

Semipersonlig blog

Den semipersonlige blog er for dig, der har et lille firma på hobbybasis. Du har en passion. Måske er du opdrætter af kæledyr, kunstner eller sælger små kurser i at strikke, tegne, dyrke roser m.m.

Business blog

Business blog er en blog for et professionelt firma eller virksomhed. Denne blog har til formål dels at oplyse læserne om jeres service og skabe interesse i at købe servicen eller løsningen.

Shop blog

En shop blog er bloggen, der er tilknyttet en online shop. Shoppen kan ligge på dit eget domæne eller de sociale medier, men bloggens formål er at tiltrække kunder til din shop.

Organisationsblog

Organisations blogs er for skoler, offentlige og andre instanser der helt eller delvist er støttet. Denne blog har til formål at oplyse læserne om ny viden frem for at skabe salg.

Medie blog

Media blogs er artikeldatabaser, som er tilknyttet magasiner eller nyhedskanaler. Artiklerne giver viden, underholdning og skaber lyst til fortsat brug af mediet og magasinet.

Mad blog

Mad blogs kan være enten en privat interesse eller tilknyttet et professionelt virke. Ofte er der tilknyttet reklamer, affiliate eller promovering af relevante produkter.

Fitness blog

Fitness blogs er typisk skabt af en professionel blogger, personlig træner eller forhandler af gym udstyr. Affiliate, sponorater, reklamer og salg af udstyr er normalt.

Gæste blog

Gæste blogs er artikelsamlinger, hvor ejeren står for det tekniske, imens eksterne bloggere leverer indholdet. Der er altid affiliate, reklamer og salg af udstyr på dem.

Hvordan skaber du en god blog?

Du skaber en god blog ved at bloggen:

  • er nem at finde rundt på for brugeren.
  • indeholder artikler, der er interessante for læseren.
  • hurtigt læser ind på enhver skærm.
  • har tekst i et sprog som læseren finder naturlig.
  • har billeder og design som understøtter dit budskab.
  • udstråler troværdighed på alle sider.
    gør køb og kontakt nemt for læseren.

Der er mange måder at opdyrke de syv punkter, men at være bevidst om dem er det første vigtige trin i processen for dig. Med tiden finder du din egen skrivestil og lærer dine læseres smag at kende. Derfra vil du snart se dine online planter spire overalt på Google.

Sådan skaber du vækst med en Blog
friske spirer miriam sommer

Skal din Blog hurtigt i luften?

Jeg har sat Blogs, Sites og Shops op for professionelle siden 2008.
Ofte med undervisning i hvordan du får hurtig og optimal effekt af sitet.
Kontakt mig for et uforpligtende tilbud.

Miriam Sommer
Tlf: 60246203

Sådan tiltrækker din blog nye kunder

Din blog tiltrækker nye kunder ved at du skriver om emner, der er relevante for dine ønskede læsere. Desuden skriver du på en måde, der giver klare svar på dine læseres spørgsmål og viser respekt for læserens tid.

Et ekstra plus er, at du gør selve designet og billederne på din blog interessant. Det giver dine læsere lyst til at læse teksten. Og så skal tekstens forløb stilles op, så den naturligt leder til, at du kan præsentere dit produkt eller service.

Apropos salg… Jeg tilbyder at give dig en nem og hurtig genvej til din succesfulde blog ved at sætte den op og lære dig alle tricks.
Læs mere >

Hvad skal du skrive om på bloggen?

På din blog skal du skrive om det, dine læsere findere relevant at lære om din virksomhed, produkt og service.

Jeg anbefaler, at du starter alle blogindlæg med at vælge et klart emne. Derpå tænker du over alle de spørgsmål, en mulig kunde kunne finde på at stille til emnet. Tænk dit produkt / service ind i punkterne. Sæt derpå alle afsnittene op i en naturlig rækkefølge og skriv teksten.

Længden er lige så vigtig at huske. I dag har læsere travlt og derfor brug for at finde svar på spørgsmål hurtigt. Så gå lige til sagen. Svar hurtigt, klart og præcist. Det kan du stadig gøre på en elegant måde ved at understøtte teksten med flot design og lækre fotos.

Gør din virksomhedsblog personlig

Det er vigtigt, at du giver din blog en personlig vinkel. Lad artiklerne afsløre både lidt om dig/virksomheden og vise forståelse for dine kunders hverdag.

Kender du ikke dine kunder endnu? Eller har du aldrig overvejet dine kunders liv? I så fald er tricket, at du forestiller dig din kunde / kunder som gode venner. Forestil dig, at du sidder overfor dem, og de fortæller om dem selv og deres liv. Skriv dig deres tanker og behov bag øret.

Denne indsigt i dine kunder kan hjælpe dig, når du skal udtænke nye emner og vinkler til din blog. Nu er tricket at koble dig/din virksomhed sammen med produktet og præsentere det hele på en elegant måde, der får din læser til at føle sig set.

Det er sådan en blog skaber salg.

Få feedback til din blog og service

Min egen erfaring er, at kunder er vidunderlige. De svarer hjertens gerne, når jeg spørger ind til deres tvivl og tanker til mine produkter. Jeg får værdifuld viden ved at snakke lidt med dem, når de alligevel ringer til mig.

En ven overhørte engang en samtale jeg havde med en kunde og kommenterede bagefter: ‘Du talte til kunden, som om hun var din bedste ven?!’ Mit svar var, at sådan taler jeg altid, for i min verden er mine kunder venner. Vi hjælper jo hinanden med at opfylde vores ønsker i livet.

Har du overvejet at tage en lille snak med dine kunder, når de ringer med et produktspørgsmål? De kan meget vel give dig fantastisk vigtig feedback både til dine produkter, blog og virksomheden generelt. Viden som hjælper dig til at gøre det endnu bedre i fremtiden som blogger og virksomhed.

20 minutter GRATIS snak om din Blog + gode Tips

Skal du starte din egen blog?
Savner du mere succes med din Blog?

Jeg tilbyder 15 minutters GRATIS snak med tips og ideer til din Blog. Bare udfyld formularen og jeg ringer dig op.

    Hvordan starter man en blog?

    Det er en nem og hurtig proces at oprette en blog.
    Først og fremmest skal du vælge en platform, der passer til dine behov. Der er flere forskellige platforme at vælge imellem, herunder WordPress, Blogger, Wix og Squarespace.

    Personligt anbefaler jeg til enhver tid WordPress. Det skyldes, at din månedlige udgift til bloggen er minimal. Hvis du vælger en god hjemmeside template (skabelon) får du lige så mange designmuligheder i WordPress som i Wix og Squarespace.

    Selve opsætningen kræver lidt teknisk viden. Det danske One.com har dog en trin for trin guide i deres system, som er nem at følge selv for begyndere. De er også rimelige i deres priser, så selv nybegyndere kan være med.

    Sådan laver du selv en blog i 7 trin

    1. Vælg en platform til din blog – WordPress, Wix, Squarespace, Blogger o.a. Jeg anbefaler WordPress.
    2. Vælg et domænenavn og webhotel. Jeg anbefaler det danske One.com, fordi deres service er fantastisk.
    3. Køb en template og installer den på webhotellet. Derpå er det bare at begynde at tilpasse din blog.
    4. Planlæg indholdet på sitet, så du kender strukturen, inden du opretter sider og lægger indhold på din blog.
    5. Tilføj links, billeder og videoer til dine indlæg.
    6. Promover din blog på sociale medier for at tiltrække læsere og gøre Google mere opmærksom på bloggen.
    7. Forbind din blog med Google Search Console og Analytics. Sådan kan du overvåge din blog og justere indholdet efter behov.
    Mål bloggens succes med Google

    Mål bloggens succes med Google

    Når du er begyndt at lægge indhold på bloggen er det næste skrift at måle din blogs succes med Google. Det gør du ved at forbinde bloggen med Google Search Console og Google Analytics 4. Det er et spændende trin, for med det gror du ikke længere i mørke. Tallene bliver lyset for din online vækst.

    Du vil kunne se, hvilke blogindlæg, der klarer sig godt og hvilke, der trænger til mere arbejde. Du kan endda se, hvordan du skal lægge dit fokus i dem. Tallene viser dig også, hvad du bør skrive mere om for at opnå mere trafik = Læsere på din blog.

    Hvis du har en shop, kan du også forbinde den med Google universet. Dermed kan du få klare tal, som hjælper dig til målrettet blogging for at skabe mere salg.

    Alt dette er en fascinerende proces, som du snart lærer at værdsætte som en del af din blogging.

    Vil du hurtigt i mål med din blog?

    Jeg tilbyder at hjælpe dig med alt, jeg har vist artiklen.

    Det vil sige jeg planlægger bloggens fokus og indhold sammen med dig. Jeg hjælper dig også med at sætte design, farver og fotos op, så bloggen passer med resten af dit brand. Til sidst lærer jeg dig at blogge som en professionel. Så du får kunder via din blog.

    Derudover står jeg for al den tekniske opsætning på en dansk server efter dit valg. Du bevarer alle rettigheder og får alle adgangskoder straks. Det stiller dig frit hele tiden.

    Min viden er dels baseret på min uddannelse i markedsføring og branding fra Københavns Universitet i 2008. Dels kommer den af, at jeg har haft mit eget firma og shop siden 2010.

    Er du nysgerrig? Så lad os tage en uforpligtende snak.
    Jeg ser frem til at høre fra dig.
    Miriam Sommer – Tlf: 60246203.

    Miriam Sommer webbureau - SEO, Tekster, CRO