Et godt firmanavn er en vigtig beslutning, når I vælger navnet med tanke for god SEO. For det rette domænenavn giver en naturligt høj placering på Google.
Sådan vælger I et godt Firmanavn
Et godt firmanavn opfylder ud fra et SEO aspekt bestemte kriterier vist i relevant rækkefølge:
- Navnet skal være sigende for jeres service/produkt.
- Navnet skal indeholde et populært søgeord i branchen.
- Det mest relevante domæne er ledigt som .dk.
- Alternativt er domænet ledigt som .com, .net eller .eu.
- I kan købe de relevante, enslydende subdomæner.
Hvis I har fundet et domænenavn, som opfylder de krav, er det bare om at købe retten til at bruge navnet.

VÆLG ET NAVN…
med høj seo værdi
ET SEO VENLIGT FIRMANAVN
Et SEO venligt firmanavn indeholder jeres højest ønskede søgeterm på en naturlig måde.
Hvis I skaber elegante med sko til kvinder, vil jeres kunder typisk søge på termer som ‘elegante sko’, ‘smukke sko til kvinder’, feminine kvindesko’. I det tilfælde vil et godt og SEO venligt firmanavn for jer være: ‘Den elegante sko’ med domænet ‘den-elegante-sko.dk’ eller ‘din-feminine-sko.dk’.
Lyder navnet ikke smukt nok? Så brand jer til elegancen med smukt webdesign, et elegant logo og flotte billeder. Med god branding kan ethvert firmanavn hæves til enorme højder.
DOMÆNET TIL DET GODE FIRMANAVN
Før I skifter firmanavn i Virk.dk, bør I bladre rundt på nettet. Der finder I svaret på, om det nye firmanavn er ledigt som domæne.
Der er efterhånden ikke mange gode navne tilbage på markedet, men I kan stadig være heldige. Når I tjekker domænenavnet på DK-hostmaster er det en god idé også at købe diverse varianter af domænet.
Når I sætter sitet op, vælger I et domæne som det primære og lader de øvrige domænevarianter pege til det primære domæne. Sådan undgår I konkurrenter, som køber enslydende domænenavne.
Den Elegante Sko bør fx købe ‘den-elegante-sko.dk’ men også ‘denelegantesko.dk’ og eventuelle øvrige varianter.
FIND ET NAVN…
med ledigt domæne

OPHAVSRETTIGHEDER PÅ FIRMANAVNE
Der er love mod, at firmaer ikke må bære enslydende navne, når de sælger samme produkter eller services. På samme måde kan et firma klage over, hvis en direkte konkurrent køber et domænenavn, der ligner et eksisterende firmanavn til forveksling.
Hvorfor ikke bare undgå al den ballade?
Løsningen er, at I søger på Virk.dk for firmaer med jeres planlagte navn i jeres branche. Hvis der er grønt lys, og I kan købe det ønskede domænenavn, kan I også nyde glæden ved at starte jeres nye eventyr med god samvittighed.
ORDLYD I ET GODT FIRMANAVN
De sjoveste og – efter min mening – bedste firmanavne er dem med flere betydninger.
Hvis vi fortsætter i skoens univers, kan et firmanavn som ‘Den Lækre Sko’ give et hav af associationer. For en er en ‘lækker sko’ en der er god at gå i. For en anden betyder ‘lækre sko’ et sexet design. Den tredje tænker ‘lækre sko’ som spændende farver og så videre.
Firmaet med sådan et spændende navn står meget frit for at lege med sin branding. Måske giver de hver skoserie et navn a la ‘Den Lækre Sutsko’, ‘Den Lækre Festsko’, ‘Den lækre Scoresko’ m.m.
I hver pakke med sko lægger de et stykke chokolade med form som en sko. Deres videoer viser et par trætte fødder, der straks viser behag, når de træder ned i et par sko fra ‘Den Lækre Sko’. Mulighederne er uendelige bare fordi navnet er velovervejet.
Det bedste er, at når de bygger videre på deres primære domænenavn på den måde, vil deres Googleplacering eksplodere. For de lægger naturligvis navnene på alle deres sko ind i shoppen. De lægger billeder med de rette navne på nettet og navnet opstår naturligt i alle deres tekster.
Det er, hvad et velvalgt navn kan gøre for jer.
ENDELSEN…
er vigtig for seo
FIRMANAVN MED .DK ELLER .COM
Hvorvidt I skal vælge et domæne med .dk, .com eller .net bygger på flere overvejelser. Planlægger I at firmaet primært skal leve sit liv i Danmark er .dk det bedste valg. Ønsker I at sælge til det internationale marked vil .com være at foretrække med .net som det næstbedste valg.
Hvis domænet er optaget, men der ikke ligger noget website på adressen, kan I ofte købe det alligevel. I slår bare domænet op på whois.com, finder indehaveren og tilbyder at købe domænet.
Inden I betaler en halv formue for et .dk domæne, er det relevant at vide, man ikke må spekulere i domæner i Danmark. Det betyder, at indehaveren ikke må kræve et urimeligt beløb for et dansk domæne. For udenlandske domæner er der derimod frit marked.
SKIFT TIL ET BEDRE FIRMANAVN
Det kan være relevant at skifte til et bedre firmanavn, hvis jeres navn ikke længere er dækkende for jeres service eller produkt. Inden I skifter, bør I dog overveje flere aspekter.
Hvor kendt er jeres nuværende navn for jeres kunder? Er jeres nuværende firmanavn omtalt i mange artikler i nyere trykte magasiner og på online blogs? Dækker navnet over et sekundært produkt eller service, så det har en vis SEO-værdi?
Hvis navnet endnu er forholdsvis ukendt og ikke dækker en essentiel del af jeres branding, kan I lave skiftet uden det store arbejde. Dog er det en god idé, at beholde det gamle domæne noget tid og pege det.
Hvis navnet derimod optræder en del steder på nettet, bør I gøre tre ting for ikke at miste kunder og søgninger:
- Skriv om navneskiftet på jeres blog, i artikler og sociale medier i nogle uger op til skiftet.
- Send et eller flere nyhedsbreve, som omtaler navneskiftet og spind storytelling på nyheden.
- Hav det nye navn klar i alt markedsføringsmateriale inden skiftet.
- Lad det gamle domænenavn pege over på det nye domæne.
- Kontakt alle, der linker til det gamle domæne og bed dem ændre URL’en i deres omtaler.
Nu er jeres nye firmanavn en realitet, og I kan begynde at smykke jeres brand.