Et godt firmanavn er en vigtig beslutning, når I vælger navnet med tanke for god SEO. For det rette domænenavn giver en naturligt høj placering på Google.
Fem tips til jeres nye firmanavn
Kriterier til et godt Firmanavn
Et godt firmanavn opfylder ud fra et SEO aspekt bestemte kriterier vist i relevant rækkefølge:
- Navnet skal være sigende for jeres service/produkt.
- Navnet skal indeholde et populært søgeord i branchen.
- Det mest relevante domæne er ledigt som .dk.
- Alternativt er domænet ledigt som .com, .net eller .eu.
- I kan købe de relevante, enslydende subdomæner.
Hvis I har fundet et domænenavn, som opfylder de krav, er det bare om at købe retten til at bruge navnet. Køb desuden diverse varianter i tilfælde af brugerens slåfejl på tastaturet.
Vælg et SEO venligt Firmanavn
Et SEO venligt firmanavn indeholder jeres højest ønskede søgeterm på en naturlig måde.
Hvis I skaber elegante med sko til kvinder, vil jeres kunder typisk søge på termer som ‘elegante sko’, ‘smukke sko til kvinder’, feminine kvindesko’. I det tilfælde vil et godt og SEO venligt firmanavn for jer være: ‘Den elegante sko’ med domænet ‘den-elegante-sko.dk’ eller ‘din-feminine-sko.dk’.
Lyder navnet ikke smukt nok? Så brand jer til elegancen med smukt webdesign, et elegant logo og flotte billeder. Med god branding kan ethvert firmanavn hæves til enorme højder.
Søger du den nemme løsning?
Jeg retter gerne din Shop, Blog og Site ind sammen med dig.
Imens lærer jeg dig teknikkerne til at få ny, optimal effekt af sitet.
Kontakt mig for et uforpligtende tilbud.
Miriam Sommer
Tlf: 60246203
Tjek domænet til firmanavnet
Før I skifter firmanavn i Virk.dk, bør I bladre rundt på nettet. Der finder I svaret på, om det nye firmanavn er ledigt som domæne.
Der er efterhånden ikke mange gode navne tilbage på markedet, men I kan stadig være heldige. Når I tjekker domænenavnet på DK-hostmaster er det en god idé også at købe diverse varianter af domænet.
Når I sætter sitet op, vælger I et domæne som det primære og lader de øvrige domænevarianter pege til det primære domæne. Sådan undgår I konkurrenter, som køber enslydende domænenavne.
Den Elegante Sko bør fx købe ‘den-elegante-sko.dk’ men også ‘denelegantesko.dk’ og eventuelle øvrige varianter.
Firmanavn med .dk eller .com
Hvorvidt I skal vælge et domæne med .dk, .com eller .net bygger på flere overvejelser. Planlægger I at firmaet primært skal leve sit liv i Danmark er .dk det bedste valg. Ønsker I at sælge til det internationale marked vil .com være at foretrække med .net som det næstbedste valg.
Hvis domænet er optaget, men der ikke ligger noget website på adressen, kan I ofte købe det alligevel. I slår bare domænet op på whois.com, finder indehaveren og tilbyder at købe domænet.
Inden I betaler en halv formue for et .dk domæne, er det relevant at vide, man ikke må spekulere i domæner i Danmark. Det betyder, at indehaveren ikke må kræve et urimeligt beløb for et dansk domæne. For udenlandske domæner er der derimod frit marked.
Tjek ophavsretten på firmanavnet
Der er love mod, at firmaer ikke må bære enslydende navne, når de sælger samme produkter eller services. På samme måde kan et firma klage over, hvis en direkte konkurrent køber et domænenavn, der ligner et eksisterende firmanavn til forveksling.
Tid er kostbar, så hvorfor ikke bare undgå al den ballade?
Løsningen er, at I søger på Virk.dk for firmaer med jeres planlagte navn i jeres branche. Hvis der er grønt lys, og I kan købe det ønskede domænenavn, kan I også nyde at plante det nye frø med god samvittighed. I kan kontakte Væksthusene i jeres region ved juridiske spørgsmål, hvis I vil sikre jer mod indsigelser. De guider gratis firmaer i alle størrelser.
Et godt firmanavn er guld værd
Et godt firmanavn kan være guld værd for jeres Googleplacering og branding.
Et er, hvis I er så heldige at kunne købe et domæne, hvor jeres primære produkt er en del af domænenavnet. Det giver straks bedre placering på Google, end hvis domænet ikke havde produktet som en del af navnet. Et andet er, at når jeres primære produkt er en del af firmanavnet, vil læseren også hurtigt associere jer med produktet. Når I derudover opbygger jeres site, så det primære produkt er det bærende element i jeres branding, går alt op i en højere enhed.
Hvis I har været nødsaget til at købe et domæne uden åbenlys forbindelse til jeres primære produkt, kan I i stedet opbygge brandbevidsthed. Sådan vil kunderne med tiden forbinde jer med jeres primære produkter. Det kræver mere fokuseret indsats i jeres markedsføring, men det er absolut muligt.
Er I ikke sikre på, hvordan I gør det? Jeg planlægger gerne jeres branding sammen med jer.
20 minutter GRATIS snak om dit site + gode Tips
Skal du skabe et nyt site eller shop?
Savner du mere succes med dit koncept?
Jeg tilbyder 15 minutters GRATIS snak med tips og ideer. Bare udfyld formularen og jeg ringer dig op.
Branding af et godt firmanavn
I hver pakke med sko lægger de et stykke chokolade med form som en sko. Deres videoer viser et par trætte fødder, der straks viser behag, når de træder ned i et par sko fra ‘Den Lækre Sko’. Mulighederne er uendelige bare fordi navnet er velovervejet.
Det bedste er, at når de bygger videre på deres primære domænenavn på den måde, vil deres Googleplacering eksplodere. For de lægger naturligvis navnene på alle deres sko ind i shoppen. De lægger billeder med de rette navne på nettet og navnet opstår naturligt i alle deres tekster. Det er, hvad et velvalgt navn kan gøre for jer.
De sjoveste og – efter min mening – bedste firmanavne er dem med flere betydninger. Hvis vi fortsætter i skoens univers, kan et firmanavn som ‘Den Lækre Sko’ give mange associationer til jeres fordel. For en er en ‘lækker sko’ en der er god at gå i. For en anden betyder ‘lækre sko’ et sexet design. Den tredje tænker ‘lækre sko’ som spændende farver og så videre.
Firmaet med sådan et spændende navn står meget frit for at lege med sin branding. Måske giver de hver skoserie et navn a la ‘Den Lækre Sutsko’, ‘Den Lækre Festsko’, ‘Den lækre Scoresko’ m.m. De kan give kvindelige kunder et lille plyshjerte med i hvert køb. Mandlige kunder kan de give et sæt snørebånd, der matcher skoens design.
Butikken kan holde events i samarbejde med tøjdesignere eller lave samarbejde med tøjbrands, så kunder hos Den Lækre Sko får rabat ved at handle i andre butikker. Brandingen handler så om, at hele kundens outfit bliver ‘ekstra lækkert’. På den måde kan et skobrand både gavne sine kunder, samarbejdspartere og sin egen omsætning.
Skift til et bedre firmanavn
Det kan være relevant at skifte til et bedre firmanavn, hvis jeres navn ikke længere er dækkende for jeres service eller produkt. Inden I skifter, bør I dog overveje flere aspekter:
- Hvor kendt er jeres nuværende navn for jeres kunder?
- Er jeres nuværende firmanavn omtalt i mange artikler i nyere trykte magasiner og på online blogs?
- Dækker navnet over et sekundært produkt eller service, så det har en vis SEO-værdi?
Hvis navnet endnu er forholdsvis ukendt og ikke dækker en essentiel del af jeres branding, kan I lave skiftet uden det store arbejde. Dog er det en god idé, at beholde det gamle domæne noget tid og lade det pege på jeres nye hjemmeside.
Hvis navnet derimod optræder en del steder på nettet, bør I gøre tre ting for ikke at miste kunder og søgninger:
- Skriv om navneskiftet på jeres blog, i artikler og sociale medier i nogle uger op til skiftet.
- Send et eller flere nyhedsbreve, som omtaler navneskiftet og spind storytelling på nyheden.
- Hav det nye navn klar i alt markedsføringsmateriale inden skiftet.
- Lad det gamle domænenavn pege over på det nye domæne.
- Kontakt alle, der linker til det gamle domæne og bed dem ændre URL’en i deres omtaler.
Nu er jeres nye firmanavn en realitet, og I kan begynde at smykke jeres brand.
Søger I sparring til firmanavnet?
Jeg tilbyder at guide jer gennem alle de overvejelser, jeg har vist artiklen.
Når I har købt domænenavnet til jeres nye firmanavn, bidrager jeg gerne til at sætte hjemmesiden op, afklare strukturen og skrive jeres tekster. Hvis I ønsker det, lærer jeg jer gerne teknikkerne til at arbejde videre på jeres hjemmeside selv. Sådan er I altid frit stillet og vil kunne løse mange opgaver selv.
Jeg tror på, at vi får det bedste samarbejde på denne måde. Derfor deler jeg åbent af min viden. Så I vælger at arbejde med mig men aldrig er nødt til det.
Er I nysgerrige? Så lad os tage en uforpligtende snak.
Jeg ser frem til at høre fra jer.
Miriam Sommer · Tlf: 60246203