Tidsoptimering og tidsdisciplin kan hjælpe ledere og selvstændige til mindre stress. Læs de effektive tips til at bruge din tid mere effektivt, så du når de vigtige opgaver hver dag.

Hvad er Tidsdisciplin?

Tidsoptimering og Tidsdisciplin handler om, at du træner en bevidst og konsekvent tilgang til, hvordan du bruger din tid i løbet af arbejdsdagen.

For ledere og selvstændige er tid en af de mest værdifulde ressourcer. Tidsdisciplin betyder, at du prioritere de vigtigste opgaver, siger nej til distraktioner, og planlægger sin dag med et skarpt fokus på mål og resultater.

Det betyder, at du har klare mål og retningslinjer for, hvordan du bruger og planlægger din tid. En del af optimeringen handler om, at du holder sig til disse retningslinjer. Det gælder også, når du bliver fristet af overspringshandlinger eller mindre væsentlige opgaver. Når du følger dine egne planer, vil du opleve mindre stress, fordi du får klart overblik over dine dage, uger og opnår en følelse af kontrol over din tid.

Hvordan modvirker Tidsdisciplin stress?

Tidsdisciplin modvirker stress for ledere og selvstændige ved at:

  • Skabe overblik over dagens opgaver og struktur over forløbet i dagen. Det mindsker følelsen af kaos og usikkerhed, hvilket reducerer stress.
  • Forhindre overvældelse fordi klare tidsplaner modvirker at opgaver hober sig op, hvilket ellers kan skabe en følelse af overvældelse.
  • Gøre prioritering nemmere, da du planlægger dagen på forhånd med de vigtigste opgaver først. Sådan når du de kritiske ting og kan derpå kan fylde mindre vigtige opgaver ind sidst på dagen.
  • Give indsigt i, hvornår du kan afsætte tid til pauser og fritid, så du kan nyde pauserne uden stress.

Tips til Tidsdisciplin

Podcasten ‘Dyrk dit Potentiale’ giver tips til Succes i forretningslivet for Ledere og Selvstændige. Du finder den på alle podcast platforme.

Spotify

Apple

YouTube

Podtail

Podimo

4 tips til Tidsoptimering

De fire tips matcher podcast #7 ‘Fire tips til Tidsoptimering’ som du finder ovenfor.

Timeboxing

Værktøjet lærer dig at dedikere blokke af tid til hver opgave. Når du tidsbegrænser dine opgaver, undgå du, at de strækker sig længere end nødvendigt. Desuden tvinger metoden dig til at fokusere mere intenst i den afsatte tid.

 Pomodoro

Pomodoro teknikken indebærer, at du arbejder i 25-minutters intervaller (pomodorer) efterfulgt af en kort pause. Efter fire pomodorer tager du en længere pause. Det hjælper med at holde fokus og forebygge udmattelse.

 To-do lister

To-do lister og prioritering er en klassisk, men effektiv metode. Start med en simpel to-do-liste. Tilføj derpå et lag af prioritering ved at markere hver opgave som enten ‘høj’, ‘medium’ eller ‘lav’ prioritet.

Eisenhower

Eisenhower-matrixen opdeler dine opgaver i fire kategorier baseret på, om de er vigtige eller haster. Når du konstant prioriterer opgaver, der er vigtige inden de rykker op til at haste, kan du undgå konstant stress i dine dage.

Big Rocks First metoden

Stephen Covey beskriver i sin bog The 7 Habits of Highly Effective People en metode til tidsplanlægning, som han kalder ‘Big Rocks First’. Ideen er, at ved først at lægge de store sten i en skål og derpå fylde de mindre og sandet i skålen, kan der være meget mere end hvis man fylder i med omvendt rækkefølge.

Sådan fungerer den:

  1. Først lægger du de vigtigste opgaver ind i din plan. Dem han kalder de store sten. Det er opgaver, der skal gennemføres for at sikre de mest betydningsfulde resultater.
  2. Derefter tilføjer du de mindre vigtige opgaver eller små sten i din plan.
  3. Til sidst fylder du sandet eller de mindst tidskrævende eller mindre væsentlige opgaver ind. Disse opgaver kan du også have på en liste og løse, når du har lidt tid til overs, imens du venter på et møde men ikke har tid nok til de større opgaver.

På denne måde når du de vigtigste opgaver først og holder fokus på de højest prioriterede opgaver, så de bliver løst.

Tidsoptimering med Big Rocks First metoden

Gode bøger om Tidsoptimering

Jeg kan varmt anbefale disse tre bøger med fokus på selvdisciplin og tidsstyring:

Eat That Frog

Brian Tracy er en af de mest kendte forfattere inden for selvdisciplin og personlig effektivitet. Tracy giver effektive metoder til at få styr på dine vigtigste opgaver først, optimere tidsstyring og produktivitet.

The 5 AM Club

Robin Sharma er forfatter til bestselleren, hvor han fremhæver værdien af en tidlig morgendisiplin og struktur. Sharma fokuserer på, hvordan man kan bruge morgentimerne til at opnå personlig og professionel succes.

Getting Things Done

David Allen har udgivet en meget populær bog om produktivitet. Allen giver god indsigt i, hvordan man kan få overblik over komplekse opgaver og projekter ved at bruge hans GTD-metode.

8 trin til at udleve dit potentiale

Søger du mere inspiration, har jeg skrevet en artikel med tips til at finde ind til dit potentiale.

Artiklen giver dig desuden:

  • En 8 trin guide til at afdække dit potentiale.
  • Forklarer en teknik til Selvanalyse.
  • Giver forslag til at bruge handlingsplaner.
  • Inspirerer til at bruge selvdisciplin effektivt.
  • Beskriver fordelene ved at tage ansvar for alt.

Med den kommer du godt i gang på din vej til at realisere dit potentiale.

Find din arbejdsglæde og udlev dit potentiale
friske spirer miriam sommer

Komplet Webløsning

…er mit speciale

Jeg bygger Sites, Shops og Blogs, der er brugervenlige og teknisk optimerede. Jeg løser de fleste opgaver selv og tilbyder Projektstyring, hvis I ønsker flere hænder på opgaven.